Warning: Use of undefined constant wp_cumulus_widget - assumed 'wp_cumulus_widget' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/frimad.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-cumulus/wp-cumulus.php on line 375
Kikærtepandekager - FriMad.dk - glutenfri & laktosefri opskrifter

Kikærtepandekager

9

Morgenmad til 2 sultne personer. Favoritfyldet er saltet peanutbutter (uden sukker) og banan i skiver. Men der er mange andre muligheder – se nedenfor. Pandekagerne er også yderst velegnede som “brød” til supper eller chili con carne/chili sin carne eller som et mættende supplement, hvis man har salat med som madpakke.

Jeg plejer at smække dejen sammen aftenen i forvejen, så den kan hvile og jeg undgå at stresse næste morgen.

Evt. overskydende pandekager kan gemmes ca. 2 dage i køleskabet.

Tjek også mine andre opskrifter på pandekager ud. Der er lidt for enhver smag 🙂

Ingredienser:
2 dl kikærtemel
2½ dl vand
½ tsk salt
1 lille håndfuld hørfrø

Fremgangsmåde:
Bland kikærtemel, salt og hørfrø sammen i en skål. Tilsæt vand. Pisk det hele godt sammen (man behøver ikke el-pisker).
Steges i olivenolie på en pande ved lidt over middel varme. Pandekagen skal vendes, når dejen slipper i kanterne.

Tips:
Dejen har godt af at hvile 20-30 minutter, så eventuelle klumper opløses. Hvis den hviler natten over, skal man muligvis tilsætte en lille smule ekstra vand om morgenen, da hørfrøene får dejen til at gelere. Men det gør bare konsistensen endnu bedre.
Pandekagerne fungerer både godt som tynde og tykke. Ønsker man lidt mere luftige pandekager, kan man tilsætte ½ tsk. bagepulver (inden vandet hældes i).

Variationer:
1) Tilsæt kardemomme eller kanel i dejen (inden vandet hældes i).
2) Hvis pandekagerne skal bruges til dessert, kan man tilsætte 1 tsk. rørsukker eller ½ tsk. vaniljesukker.
3) Ønsker man mere crunch kan man også tilsætte solsikkekerner og/eller sesamfrø.

Forslag til morgenmadsfyld:
1) Peanutbutter og banan i skiver (favoritfyldet)
2) Skiveskåret pære (specielt, hvis der er kanel i dejen, ellers kan man drysse kanel på)
3) Avocado
4) Blandede bær, evt. blændet til en tyk smoothie
5) Æblemos (uden sukker)
6) Nutella eller det der ligner (hvis det nu er weekend!)

Forslag til frokostfyld:
1) Avocado og røget laks
2) Spegepølse og rucola (er ikke afprøvet endnu)
3) Chili sin carne/chili con carne

Forslag til dessertfyld:
1) Syltetøj og sukker (den klassiske)
2) Sorbet
3) Smeltet chokolade og jordbær

Del.