Få styr på bønnerne

3

Bønner er sunde, billige, smager godt, mætter, men kræver en helvedes masse planlægning og tid at tilberede, så derfor gider man sjældent give sig i kast med dem- med mindre de da er på dåse. Kikærter på dåse, kan fungere udmærket i humus, men skal man bruge bønner i en salat er dåsebønner ingen fornøjelse.

Men det er faktisk slet ikke så omstændigt det der med at koge bønnerne selv, hvis man bare lige får grejet hvordan – og så er bønnesalat faktisk et let og rigtig godt madpakkealternativ, fordi bønnerne giver en god længerevarende mæthed, der ellers kan være svær at opnå til frokost, hvis man ikke spiser brød eller kød.

Løsningen er: STORE BØNNEDAG, der går ud på at koge en masse forskellige bønner på samme dag og derefter fryse dem ned i poser, som man så kan tage op, når man har brug for dem. På den måde kan man også lave de fineste bønnesalater med flere forskellige slags farverige bønner i.

Sådan gør du:
Køb et par forskellige poser med tørrede bønner (fx pintobønner, black-eyed peas, hvide bønner, kidneybønner, kikærter…)
Fyld nogle store skåle med vand.
Hæld de forskellige bønner i hver deres skål og lad dem stå og udbløde natten over (eller hvor lang tid der nu står på posen).
Hæld vandet fra bønnerne og kog dem i hver deres gryde i rigeligt med vand (jf. hvad der står på posen).
Lad dem afkøle og fryse ned i fryseposer.

Det er nemt lige at brække den mængde af, man skal bruge, og de bliver ikke kedelige af at have været frosset ned.

Del.

3 kommentarer

  1. Pingback: FriMad.dk » Blomkålssalat med quinoa

  2. Pingback: FriMad.dk » Hvad skal jeg finde på?

  3. Pingback: FriMad.dk » Minestrone (evt. med bønner)

Skriv en kommentar