I støbeskeen/idébank

9

Her er et lille kig på de opskrifter, jeg har i sinde at lægge ud på min hjemmeside, når jeg har fået dem testet eller modificeret og skrevet ned. Indtil da kan de tjene som inspiration til, hvad man kan forsøge sig med.

Kager og desserter:
Napoleonshatte, kransekage, banankage, brownies, nøddehorn, nøddekurv, limesorbet, jordbæris, hindbæris, chokoladeis, jordbærtærte, trøfler, koldskål, bananis, marengs

Hovedretter:
Fyldte auberginer, dhal, kartoffelrösti, , chili sin carne, risengrød, blomkålsgratin, lakselasagne med spinat, “spaghetti” bolognese, hjemmelavede lasagneplader uden gluten, citronkylling, orientalske rejer, nøddebøffer

Pestoer og dip:
Tzatziki, oliventapenade, grøn pesto (basilikum), humus af grønne linser, ramsløg-pesto, olivenhumus, ærtepesto

Supper:

Snacks og lækkerier:
Koldkål med kammerjunkere

God til madpakken:
Humus af grønne linser, bønnesalat, chili sin carne

Morgenmad/brunch:
Hjemmelavet nutella, risengrød, kartoffelrösti, spansk tortilla (æggekage), Charlottes peanutbutter, yndlingssmoothie

Salater og grønt tilbehør:
Bønnesalat, kartoffelrösti, blomkålsgratin, quinoa-broccoli med ingefær

Brød:
Tærtebund, glutenfrit rugbrød 2 (uden boghvede), glutenfri morgenboller, pebernødder, kammerjunkere

Infosider:
Om frimad.dk
Hjælp til nye allergikere (tips til indkøb)
Tips til fødselsdag
Snacks til fest (hos venner)
Når venner spørger: “Hvad kan du tåle?”
At spise ude…
Hvordan klarer jeg familiefesten?
Tips til julefrokosten

Del.

9 kommentarer

    • Desværre ikke endnu 🙂 Den her side havde jeg fuldstændig glemt alt om, men jeg kan se, at der da er meget inspiration til projekter, jeg kan give mig i kast med!

  1. Hej Ane,

    jeg har lige opdaget din blog og jeg er SÅ GLAD :-).

    Jeg har altid været enorm kage-glad og stort set levet af hvidt brød, men nu har jeg desværre udviklet en allergi overfor hvede :-(.

    Jeg har ikke de store evner som bager da jeg jo bare plejede at købe alt færdiglavet, men nu er situationen jo desværre ændret.
    Jeg skal helt klart prøve nogle af dine lækre kageopskrifter :-).

    Dine opskrifter på boller er meget med amarant, frø, nødder og kerner. Har du nogen erfaring med at bage boller som ikke indeholder disse ingredienser? Jeg tænker om det er muligt at lave nogle som “bare” er på ris-, kartoffel- og/eller majsmel?

    Glæder mig til at komme i gang med bageriet!

    Mvh. Susan

    • Hej Susan.
      Der er to grunde til at mine opskrifter ofte indeholder alt muligt andet end bare rismel, kartoffelmel og majsmel:
      1) Det er væsentligt sundere
      2) Det er som regel en blanding af forskellige slags mel, der giver den bedste smag til glutenfrit bagværk. Man kan sikkert godt “bare” bruge ris-, kartoffel- og majsmel og stadig få et brød ud af det 🙂

      Med kager er sagen lidt en anden. Der skal melet helst være neutralt, så der er rismel oftest det bedste, fordi det ikke smager så karakteristisk.

      Til hvidt, glutenfrit brød uden kerner og alt det der, kan du bruge denne her opskrift: http://www.frimad.dk/index.php/gluten-og-laktosefri-pizza/ Den er egentlig beregnet til en pizzabund, men kan også bruges til boller og flutes.

      God fornøjelse med bageriet, og velkommen i den glutenfrie verden.
      Skriv endelig, hvis du har brug hjælp 🙂

      Bedste hilsner, Ane

  2. Annia Mathorne

    Vil gerne lægge nogle opskrifter herind med tiden – måske kan du kontakte mig pr. mail omkring hvordan vi gør?! 😉 Bedste hilsner Annia

    • Hej Annia.

      Rigtig fedt at du har nogle opskrifter, du har lyst til at dele!

      Som du måske har lagt mærke til adskiller opskrifterne på http://www.FriMad.dk sig fra mange andre glutenfri opskrifter, fordi jeg ikke bare lægger hvad som helst ud, men har nogle guidelines, som opskrifterne skal følge:

      1) Alle opskrifter SKAL være gennemprøvede og vellykkede, inden de udgives. Filosofien er hellere nogle få favoritter end mange middelmådige.
      2) Alle opskrifter SKAL være NATURLIGT GLUTENFRI og NATURLIGT LAKTOSEFRI. Dvs. ikke noget med “renset hvedestivelse” eller lignende, og heller ikke “laktosefri mælk”. Alle ingredienser skal også være mulige at skaffe i en udgave, hvor der ikke er “spor af gluten”, maltodextrin, dekstrose, druesukker, glucosesirup (alle former).
      3) Der skal være så få “mærkelige” ingredienser som muligt. Og ingredienserne skal gerne gå igen i flere af FriMad.dk’s opskrifter, så man ikke skal ud og købe ti nye ting ind (som man aldrig sidenhen får brugt), hver gang man skal afprøve en ny opskrift.
      4) Ingredienserne skal være så “almindelige”, at de er til at finde ude i butikkerne, så man ikke er nødt til at handle over nettet for at kunne lave en bestemt opskrift.
      5) Ingredienserne skal være mulige at “gennemskue”, så også folk, der normalvis spiser gluten og laktose, kan finde ud af, hvad der er tale om.
      6) Opskrifterne skal være så sunde og nærende som muligt – for både krop og sjæl. Dvs. hver ting til sin tid: Der skal tænkes i fibre, vitaminer, mineraler og sunde fedtsyrer. Men også i god smag og sociale situationer, hvor man spiser. Opskrifterne bør indeholde så lidt sukker som muligt. Enkelte kager, snacks og desserter kan dog undtages. Et højt fedtindhold er ikke problematisk, hvis bare det er sundt fedt.

      Hvad siger du til at skrive en email til mig på ane@frimad.dk med et par opskrifter, du tænker, kan passe ind her på FriMad.dk, + evt. et par ord om hvad du godt kan lide ved dem. Så kan vi skrives ved om du også har lyst til at skrive den indledende tekst til opskriften, eller om vi skal gøre det på en anden måde 🙂

      Jeg glæder mig til at høre fra dig!
      //Ane

  3. Hej Ane
    Super fede idéer du har i støbeskeen!
    Jeg vil bare sige (i mangel på bedre sted at skrive det – kunne ikke finde nogen kontaktside) at jeg er så mega glad og taknemmelig over disse opskrifter samt tips om laktose- og glutenfri mad. Super, super dejligt og en meget stor hjælp og trøst i hverdagen!
    Mange opadvendte tommelfingre fra mig 😉
    – Tina

    • Hej Tina.

      Tusind tak for din ros! 🙂 Det er så dejligt og motiverende at høre, at også andre får noget ud af mine eksperimenter.
      Du er altid velkommen til at skrive til mig på ane@frimad.dk

      //Ane

Skriv en kommentar